Tosproget terminologi i tilknytning til Medicin og Teknologi

Målgruppe

Projektet rettede sig mod undervisere og studerende på kandidatuddannelsen Medicin og Teknologi.

Formål

Projektet havde til formål at finde frem til en hensigtsmæssig måde at inkorporere et fokus på dansk terminologi i tæt tilknytning til de faglige aktiviteter på et engelsksproget kursus på uddannelsen.

Sprogaktiviteter

I løbet af projektet udarbejdede sprogkonsulenten i samarbejde med fagunderviserne en tosproget terminologiliste med fagets centrale fagtermer.

På basis af terminologilisten blev der udviklet en række andre materialer til brug i undervisningen:

  • Forelæsningslides med tosproget terminologi
  • Ordforrådsøvelser
  • En ordforrådstest

 Evaluering

  • Projektet har levet op til sin overordnede målsætning om at identificere hensigtsmæssige måder at understøtte de studerendes tilegnelse af fagtermer på dansk på et engelsksproget kursus med et specifikt jobsigte mod det danske arbejdsmarked.
  • I tillæg er der udviklet et redskab, som kan anvendes fremadrettet til at vurdere om de studerende tilegner sig tosproget viden om fagets centrale fagtermer i løbet af kurset og dermed om den pædagogiske indsats skal justeres.