Sprogsatsningens erfaringer

Sprogsatsningen har gennem sit virke skaffet KU indsigt i mange studie- og undervisningsrelevante forhold vedrørende sprog som studiekompetence. Der er blevet udviklet og afprøvet løsninger i konkrete situationer, ligesom der er blevet udviklet modeller for behovsafdækning og organisatoriske tilgange til at indarbejde sprog i uddannelserne på alle niveauer uden for sproguddannelserne. Der er således skabt:

  • Indsigt i sammenhængen mellem et givet fag og dets diskurs og sproglige praksisser og derigennem indsigt i sprogfærdighedernes betydning for læring.
  • Eksemplariske bud på at integrere læsefærdighed i forhold komplekse engelsksprogede tekster i undervisningsforløb.
  • Eksemplariske bud på at integrere komponenter, der understøtter de studerendes arbejde med skriftligt akademisk engelsk i eksisterende undervisningsforløb.
  • Eksemplariske bud på, hvordan der kan arbejdes med læsefærdighed på andre sprog end engelsk for derigennem at åbne for adgang til originaltekster i forbindelse med en række uddannelser.
  • Eksemplariske bud på, hvordan der kan etableres forløb med undervisning i sprogfærdigheder til specifikke funktioner så som feltarbejde.
  • Modeller for behovsafdækning på makroniveau baseret på en kombination af spørgeskemaer, dialog og afprøvning af løsninger i praksis.
  • Modeller for behovsafdækning på mikroniveau baseret på arbejde med at integrere sprogaktiviteter i eksisterende kurser med henblik på at afdække præcis, hvilke indsatser der er brug for på hvilke tidspunkter både i den overordnede studieplan og i det enkelte kursus.
  • En model for implementering af en dialogisk organisationsforandring, der med udgangspunkt i et overordnet idégrundlag gradvist indarbejder de ny tiltag i en form og et tempo, som de enkelte fagmiljøer kan håndtere.

Læs også sprogsatsningens faglige rapport, som kan downloades her.

Satsningens organisatoriske rapport kan rekvireres hos sekretariatet for Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.