Fagligt og pædagogisk udbytte – mønsterpraksis

Sprogsatsningens udviklingsprojekter har arbejdet med at finde de mest effektive pædagogiske løsninger på sprogbehov i de lokale fagmiljøer, men mange har i tillæg genereret erfaringer, der kan stå som mønstereksempler bredt på universitetet. Man kan læse fire eksempler på denne mønsterpraksis under disse links:

Samarbejdet mellem fagundervisere og sprogundervisere

På tværs af sprogsatsningens portefølje af pilotprojekter fremstår dialogen og samarbejdet mellem sprogundervisere og fagundervisere som essentiel for kvaliteten og bæredygtigheden af sprogindsatsen og dermed som eksemplarisk sprogpædagogisk praksis i sig selv.

Gennem dialogen har fagundervisere fået mulighed for både at sætte ord på de studerendes behov for sproglig kompetenceudvikling og deres egne begrænsninger i forhold til at understøtte de studerende i den proces. Samarbejdet har ligeledes ofte resulteret i gensidig kompetenceudvikling af fagundervisere og sprogundervisere foranstaltet gennem udvikling af de sprogstøttende aktiviteter, samarbejde i selve undervisningen og i nogle tilfælde fælles videnformidling i form af konferenceoplæg eller publikationer.

Erfaringerne fra dette ofte længerevarende samarbejde kan danne grundlag for at arbejde mere systematisk med sprogpædagogisk kompetenceudvikling af fagundervisere i regi af universitetspædagogiske kurser på KU. Dette gælder især i forhold til at arbejde med studerendes læsefærdighed på tværs af fremmedsprog og skriftligt akademisk engelsk, hvor sprogsatsningen har høstet værdifulde erfaringer på tværs af mange fagmiljøer.