Læsefærdighed i oldgræske indskrifter for historiestuderende

Målgruppe

Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Historie.

Formål

Projektets overordnede formål var at deltagerne skulle blive i stand til kritisk at vurdere andre historikeres brug af det antikke kildemateriale, samt udvide mulighederne for selvstændighed i arbejdet med antikkens historie.

Sprogaktiviteter

  • Timerne var struktureret ens med udgangspunkt i gennemgangen af en tekst, som de studerende havde forberedt sig på forud for den enkelte undervisningsgang.
  • Der var undervejs i forløbet indlagt en ekskursion til Nationalmuseet, som blev brugt til at kigge på Lindosudstillingen og transskribere direkte fra squeezes.
  • Kurset inddrog flere forskellige typer af indskrifter og indskriftsgenrer, sproghistoriske forklaringer og epigrafik, men det overordnede fokus lå på den græske grammatik.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Ekskursionen til Nationalmuseet vakte stor tilfredshed blandt de studerende og gav dem en praktisk erfaring med, hvad det vil sige at tyde bogstaver og adskille ord direkte fra kildematerialet.
  • Der var udbredt tilfredshed med kurset blandt de studerende. Særligt underviserens pædagogiske evner og ildhu blev fremhævet, men også kursets faglige relevans var der stor tilfredshed omkring.