Folkeret – fra dansk- til engelsksproget undervisning og eksamen

Målgruppe

Bachelorstuderende samt deres undervisere på faget Folkeret.

Formål

Fra studieåret 2014/2015 overgik undervisning og eksamen på det obligatoriske fag Folkeret (International Law) til at foregå på engelsk. I den forbindelse ønskede det Juridiske Fakultet at sætte fokus på den nye situation, at undervisningen og eksaminationen skulle foregå på et fremmedsprog.

Projektet skulle følge faget de to første gange, det blev gennemført på engelsk og udvikle integrerede sproglige komponenter i faget, som kunne

  • understøtte de studerende i at udvikle akademiske færdigheder på engelsk, særligt i forhold til fagets skriftlige arbejde
  • styrke deres fagspecifikke akademiske engelsk.

Projektet skulle også sætte fokus på tilrettelæggelse og gennemførsel af undervisningen via aktiviteter for fagets holdundervisere. Der skulle udvikles aktiviteter for holdunderviserne, der klædte dem på til at understøtte de studerendes faglige læring på et fremmedsprog ved at øge deres bevidsthed om de sproglige, kommunikative og didaktiske udfordringer ved engelsksproget undervisning.

Sprogaktiviteter

Projektets første gennemløb blev indledt med en workshop for holdundervisere i Folkeret. Det indeholdt en dialog om udfordringer ved sprogskiftet fra dansk til engelsk og mulige strategier og redskaber, som underviserne kunne benytte.

Der gennemførtes to sproglige tiltag for studerende:

  • en indledende forelæsning for hele årgangen, som dækkede både lytte-, læse- og skrivestrategier
  • en skriveworkshop tilknyttet den i forvejen frivillige øveeksamen til faget.

I projektets andet gennemløb blev forelæsningen for de studerende udvidet og workshoppen bortfaldt.

Evaluering

  • Mange studerende udtrykker utilfredshed med at Folkeret foregår på engelsk, mens andre ser det som et helt naturligt valg i forhold til det faglige indhold og det at ruste sig bedre til fremtidige studieaktiviteter eller arbejdsmarkedet.
  • I forhold til de sprogstøttende aktiviteter fremgår det, at nogle studerende finder tiltagene både nødvendige og brugbare, mens andre evaluerer tiltagene negativt af forskellige grunde:
    • de mener ikke at have behov for engelsksproglig støtte
    • de har brug for mere fagspecifikt engelsksproglig støtte
    • de har brug for en mere omfattende støtte til at gennemføre kurset på engelsk.