Skriftlig dansk for tandplejere

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende på modul 6 (3. semester) på tandplejeruddannelsen.

Formål

Projektets overordnede formål var at skærpe de skriftlige kompetencer hos de studerende ved professionsuddannelsen i tandpleje ved SKT.

Projektet blev indledt med en behovsafdækning med henblik på at identificere, på hvilke faglige aktiviteter og hvor i uddannelsesforløbet, man ville kunne forvente det største læringsudbytte af en sproglig indsats. De studerende på uddannelsens modul 6 blev udvalgt som målgruppe, og indsatsen blev planlagt efter denne gruppes behov.

Sprogaktiviteter

Projektets sprogaktiviteter bestod af tre workshops:

• Der blev afholdt en 3-timers workshop underviserne på model 6med redskaber til at give konstruktiv feedback på de studerendes skriftlighed.
  • Den første studenterworkshop fokuserede på, hvilke udfordringer de studerende oplever i relation til skriftlighed, råd og redskaber til god, faglig formidling og gav samtidig øvelser i at give konstruktiv feedback.
  • Den anden studenterworkshop arbejdede videre med at give konstruktiv feedback. De studerende fik gode råd om skriveprocessen og arbejdede konkret med deres egne projektidéer med feedback fra undervisere, sprogkonsulent og medstuderende.

Evaluering

Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.

Underviserne fremhæver disse punkter som udbytte af underviserworkshoppen:

• Præsentation af konkrete forslag til videre arbejde med skriftlighed
  • Gennemgang af feedbackredskaber
  • Præsentation af de studerendes spørgeskemasvar om deres udfordringer med at skrive opgaver på SKT
  • Gruppeopgave, hvor de gav konstruktiv feedback på modul 6-opgaveuddrag

De studerende giver i deres evaluering disse stikord om positivt udbytte:

• Strukturering af forløb som gruppe
  • akademisk sprog: tænke over formulering og eventuelle misforståelser eller gentagelser
  • gode fif
  • at rammesætte opgaven