Engelsk læsefærdighed for historiestuderende
Projektet Integration af engelsk sprogkomponent i kurset Område 1 – Introduktion til historievidenskab med studieteknik arbejdede med at udvikle og integrere komponenter med fokus på akademisk læsefærdighed på engelsk i et kursus, der introducerer historiefagets bachelorstuderende til arbejde med fagets materiale og videnskabelige litteratur.
Projektet er eksemplarisk i den forstand, at der blev arbejdet med læsestrategier som studiekompetence i tæt tilknytning til fagets tekster og afviklet workshops i et udbytterigt samarbejde mellem sprogkonsulenten og fagunderviserne. Denne tilgang blev positivt evalueret af de studerende, som pegede på et stort udbytte i forhold til at håndtere læsning af fagets tekster på engelsk.
Projektet synliggjorde også et behov for yderligere kompetenceudvikling af fagunderviserne, som ønskede at være i stand til at varetage undervisningen i læsestrategier fremadrettet.
Resultater
Sprogsatsningens resultater opsummeres på disse fem sider:
Mønsterpraksis
Mange af sprogsatsningens udviklingsprojekter kan stå som eksempler på mønsterpraksis. Se fire eksempler her: