Projekter om dansk som andetsprog

Sprogsatsningens spørgeskemaundersøgelser løfter sløret for, at den stadigt stigende del af de studerende, der ikke primært har talt dansk i deres opvækst, ofte oplever problemer med dansk sprog i tilknytning til deres studier. På Det Humanistiske Fakultet giver repræsentanter for denne gruppe udtryk for, at de fint kan klare sig på dansk i almindelighed, men at de har fokuseret deres akademiske erfaringer på engelsk og derfor mangler et funktionelt akademisk dansk. Der er også grupper, der tilkendegiver, at de har kontrol over dansk til de formelle studiemæssige aktiviteter, men at de har vanskeligheder med de finere sproglige og kulturelle detaljer i sociale sammenhænge, som for eksempel denne bachelorstuderende på 4. semester af medicinstudiet:

”Kæmpestore vanskeligheder ifm. det sociale. Også problemer når det kommer til at tale med patienter. Jeg mangler kæmpestore områder af ordforråd – fx små, venlige men tomme udtryk, som smører samtalen og/eller beroliger folk, og forventede/acceptable svar på andres jokes osv. Jeg føler mig som en alien det meste af tiden (og folk reagerer ofte også på mig, som om jeg var)”.

Sprogsatsningen har stået for to projekter om dansk som andetsprog, og de har været realiseret som generelle tilbud til alle for at undgå at udskille en gruppe. Disse projekter har integreret sprogelementer i eksisterende kurser. Surveys har vist, at der er på KU er en række uddannelser, hvor man kan konstatere, at dansk som andetsprog er en problemstilling, der kræver opmærksomhed.