Projekter om akademisk engelsk

Sprogfærdighed er en helt central studiekompetence, fordi vi bruger sproget til at formidle vores faglige viden og til at kommunikere med fagfæller. Sproget har også en vigtig didaktisk funktion, idet meget faglig erkendelse sker gennem sproget. Vi tilegner os viden og erkendelse ved at tale, lytte, diskutere og skrive om faglige emner.

Akademisk engelsk, som det praktiseres i de forskellige genrer, der knytter sig til universitetets mange uddannelser, viser sig ofte at udgøre en barriere for de studerende. Selvom de møder op med et højt niveau i engelsk, er de sjældent bekendt med eller forberedt på de lidt mere formelle krav om præcision, der knytter sig til akademisk engelsk. Man kan derfor stimulere de studerendes studieeffektivitet og læring ved at tilbyde støtte til arbejdet med akademisk engelsk.

Sprogsatsningen har gennemført 18 udviklingsprojekter om akademisk engelsk, de 13 om skriftlighed, 4 om læsefærdighed i forhold til komplekse akademiske tekster, 1 projekt om akademisk dialog og endelig 1 projekt om parallelsprogligt ordforråd.

Projekter om skriftlighed

Projekter om læsefærdighed

Projekt om akademisk dialog

Projekt om parallelsprogligt ordforråd