Skriftlig formidling på Biokemi

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende på bacheloruddannelsen Biokemi og var forankret på Biologisk Institut, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet.

Formål

Projektets skulle understøtte BA-studerendes skriftlige faglige formidling
parallelsprogligt (på engelsk og dansk) i et eksisterende obligatorisk fagkursus,
’Projektkursus: Biokemi’, på 2. år af uddannelsen. Dette kursus blev introduceret i 2015 for at klæde de studerende bedre på til at skrive deres bachelorprojekt og for på længere sigt at kunne formidle deres faglige viden i erhvervssammenhænge. På kurset skal de studerende for første gang på studiet skrive en længere opgave (et biokemisk essay), som de vælger at skrive på dansk eller engelsk. Fagkurset havde som udgangspunkt eksplicitte læringsmål for skriftlighed og et velfungerende format for den faglige supervision af dette. Underviserne oplevede dog et behov for at udvikle kursuskomponenter, der eksplicit fokuserede på de sproglige aspekter af skriftlig faglig formidling på både dansk og engelsk.

Sprogaktiviteter

I løbet af projektet blev der udviklet og gennemført to workshops:

Evaluering

Projektets sprogaktiviteter blev genneført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen. I evalueringerne fremhæver de studerende muligheden for

  • at få personlig feedback på deres skriftlige produktion 
  • at få konkrete råd til at læse artikler kritisk 
  • at se og diskutere andre studerendes tekster