Modul 3: Feedback
I dette modul er der fokus på, hvordan du kan give feedback til eleverne med udgangspunkt i CEFR-deskriptorer og vurderingskriterier. Kig på eksemplerne som indeholder 1) en lydfil med elevens besvarelse og 2) en fil med beskrivelsen af det kommunikative aktivitet, CEFR-deskriptorer, konkrete eksempler fra elevens besvarelse og feedback.
1. Refleksion over din nuværende praksis
- Hvor ofte giver du eleverne feedback på deres mundtlige kommunikation?
- Hvad består din feedback af ? Det kunne være karakterer, eksempler fra elevens sprog, opfølgende spørgsmål, en opsamling, en afkrydsningsliste eller andet ?
- Hvad fokuserer du på i din feedback? Indhold, grammatik, udtale, fluency, genre, sammenhæng, ordforråd, kommunikation eller andet?
- Hvordan giver du feedback? Skriftligt, mundtligt, peer-feedback, differentieret, kollektivt eller andet?
- Hvad skal eleven gøre med feedbacken (hvis hun skal gøre noget)?
2. Fokus på feedback
Når du planlægger din evaluering af elevernes mundtlige færdigheder, er det vigtigt at have styr på både selve aktiviteten, vurderingskriterier og feedback. Disse tre elementer er indbyrdes afhængige og planlægges under hensyn til de relevante evalueringsmål, dvs. hvad skal dine elever kunne.
3. Udvikling af feedback
Hvad kan eleven?
Indled din feedback med at fortælle eleven, hvad hun kan.
Tag udgangspunkt i målene for aktiviteten og fortæl eleven med eksempler, hvilke af målene hun opfyldte og hvordan hun gjorde.
Som det fremgår af denne tegning af CEFR-niveauerne A1 - C2, opfylder en elev på B1 også målene fra A1 og A2, så i stedet for at nævne manglerne på B1 kan du begynde med at anerkende, at eleven har opfyldt målene på A1 og A2.
Det er motiverende at kunne noget.
Se eksempler på feedback længere nede.
Elevsprog
Det er vigtigt, at du i din feedback taler i et sprog, som eleven kan forstå.
Her ser du et eksempel på et vurderingskriterium, der bliver ændret til en feedback, som eleven kan forstå.
Eksempel fra CEFR: | Dit sprog til eleven: |
A1 Interaktion Kan stille og besvare spørgsmål om personlige forhold. |
Du kan sige dit navn, du kan fortælle, hvor du bor og hvor gammel du er. Du kan spørge din makker om, hvad hun hedder, hvor hun bor og hvor gammel hun er. |
Hvad skal eleven bruge feedbacken til?
Eleven kan via feedbacken opnå en forståelse for, hvad hun allerede kan og hvor hun er på vej hen.
Det gælder uanset om feedbacken har fokus på en enkelt kompetence som f.eks. udtale eller om der er tale om en kombination af kompetencer, f.eks. udtale, ordforråd og at deltage i en samtale.
Med udgangspunkt i din beskrivelse af, hvad eleven allerede kan, kan du nu formulere mål for den videre udvikling. Passer din beskrivelse af elevens kompetence til vurderingskriterierne på A2, så kan du italesætte, hvad B1-niveauet kræver.
Hvis du vælger at bruge forskellige vurderingskriterier til den samme opgave, kan du opleve, at eleven i nogle kriterier passer til beskrivelsen i fx A2 og i andre kriterier til beskrivelsen i A1. Eleven kan også befinde sig imellem 2 niveauer, fx mellem A2 og B1.
Det er helt normalt.
Ved at bygge videre på målene fra lavere niveauer oplever eleven forhåbentligt, at der er en gennemgående systematik i den feedback, som hun modtager – også i de perioder, hvor hun skifter fra grundskole til ungdomsuddannelse eller fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse.
Feedback i aktiviteter med fokus på tekstarbejde
Ofte skal dine elever fortælle om en tekst, de har læst. ”Teksten” kan være en tekst, en film, en sang, en reklame, en podcast etc. Måske skal de også analysere og perspektivere teksten.
Her har CEFR i deres afsnit om mediering en række vurderingskriterier, som du kan finde inspiration i. Inden for hvert kriterium beskrives de forskellige niveauer, hvorpå eleven kan “forklare data”, “bearbejde en tekst”, “udtrykke en personlig respons på kreative tekster” samt “give en analyse og kritik af kreative tekster”. Find skabeloner til vurdering med disse kriterier i højreboksen.
Vær fokuseret
Nogle gange optager eleverne deres monolog eller dialog. Det giver læreren mulighed for at tage notater og overveje sin feedback, mens man lytter til eleven ad flere omgange.
Men uanset om man har denne mulighed eller ej, kan det være en fordel, hvis man som lærer på forhånd har en liste over de vurderingskriterier, der passer til aktiviteten, så man ved, hvad man lytter efter i elevens mundtlige kommunikation.
Så bliver feedbacken fokuseret og lettere at anvende fremadrettet.
3. Eksempler på feedback
Her kommer eksempler på mundtlig kommunikation i tysk, fransk og engelsk på forskellige niveauer.
Til hver optagelse finder du et eksempel på en feedback til eleven, som er baseret på vurderingskriterierne fra CEFR. I eksemplerne kan du se feedback inden for alle kriterier fra “kvalitative funktioner i mundtligt sprog”, men i det daglige vil man nok udvælge og fokusere på enkelte kriterier, der er relevante for den pågældende elev og aktivitet. Kig på opgaven, lyt til optagelsen og så læs vurderingskriterierne og feedbacken.
4. Hvad tager du med?
- På hvilken måde og i hvilken omfang kan du anvende vurderingskriterierne fra CEFR som supplement i din feedbackpraksis?
- På hvilken måde kan du anvende de supplerende feedbackskabeloner, når du giver feedback på mundtlig kommunikation i dine timer?
- På hvilken måde kan dine elever se progressionen i evalueringen af deres mundtlige kommunikation?