Spansk til feltarbejde
Projektet Spansk til feltarbejde har vist, at det er muligt både at mobilisere underviserkræfter og studerende på tværs af KU til et intensivt funktionsrettet sprogforløb med stort udbytte for kursusdeltagerne. Denne succes hviler i høj grad på udviklingen af dels en procedure for afdækning og håndtering af forskelle i de studerendes sproglige forudsætninger for at drage udbytte af kurset og dels en metode til behovsafstemt tilrettelæggelse af undervisningen i forhold til de konkrete sproglige situationer, som de studerende forventedes at komme til at indgå i.
Projektet har genereret en metode, hvormed man med et overskueligt resurseforbrug kan afdække deltageres individuelle behov både med hensyn til deres sproglige forudsætninger og det de skal bruge sproget til. Denne metode er af stor værdi for tilrettelæggelsen af fremtidige intensive sprogforløb på universitetet, særligt kurser der retter sig mod sprogfærdigheder i andre fremmedsprog end engelsk. En række af sprogsatsningens andre projekter peger på, at der er behov for en højere grad af differentiering i undervisningen, når der arbejdes med andre fremmedsprog end engelsk.
Resultater
Sprogsatsningens resultater opsummeres på disse fem sider:
Mønsterpraksis
Mange af sprogsatsningens udviklingsprojekter kan stå som eksempler på mønsterpraksis. Se fire eksempler her: